Pelaburan Di Usia Muda : Apa Yang Perlu Kita Tahu

Unknown 3 Comments


بسم الله الرحمن الرحيم dan السلام عليكم


Pernah tak ambil masa duduk sekejap, merenung membayangkan apa yang akan terjadi pada diri sendiri jika diizinkan Allah umur kita masih panjang selang banyak tahun mendatang? 10 tahun misalnya. Atau 20 tahun? Atau 30 tahun akan datang?

Banyak sebenarnya kan perkara-perkara yang kita inginkan bermain di fikiran. Nak kejar itu nak kejar ini 😊.

Saya terbaca  satu artikel di Internet tadi mengenai pelaburan diusia 50an atau secara tepat tajuknya ialah ; Investing in Your 50s: 4 Practical Tips.

Secara ringkasnya ini lah yang dinyatakan :


"In your 50s, you’ll want to assess your retirement plan, lifestyle, future earnings, and support for your family. Then, practice goal-based investing to help ensure your objectives are met"


PELABURAN DIUSIA MUDA vs MATLAMAT YANG PERLU DICAPAI



Saya bukan lah pakar kewangan atau pakar pelaburan untuk menghuraikan macam-mana nak uruskan kewangan dengan baik atau nak bagi tips terbaik uruskan wang anda. Nak tahu tempat yang elok untuk melabur pun saya tak boleh cakap. Hehe.

Saya tahu setiap orang berbeza dalam pengurusan kewangan. Saya juga praktikkan pengurusan kewangan mengikut cara saya sendiri. Setakat ni Alhamdulillah masih mampu untuk diikuti.

Matlamat kita juga tidak sama kan. Ada yang ingin ada kediaman sendiri diusia tu, ada yang pencen nanti nak settle down balik kampung, ada yang nak meluaskan bisnes ke serata tempat dan macam-macam lagi.

Namun sekadar untuk perkongsian, saya senaraikan 4 perkara yang perlu difikirkan khususnya di tengah 20an lagi.

1) Dana Simpanan
2) Dana Kecemasan
3) Matlamat persaraan
4) Matlamat pembelian utama bagi apa-apa perbelanjaan yang besar dirancang, seperti rumah atau kereta.


Penting untuk merancang kewangan diusia yang muda. Tapi yang lebih penting  dalam kita merancang kewangan dan hidup, titik beratkan kesihatan sekali. Kesihatan itu lah anugerah yang tak ternilai harganya. Penjagaan dari sekarang InsyaAllah menjadikan kita lebih positif dan bersemangat menghadapi hari-hari mendatang.

3 comments:

  1. Wahh..rajinny ada baca..tp mmg bagus ilmu pelaburan ni 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah nak kena tambah banyak lagi ilmu kak ☺

      Delete
    2. InsyaAllah nak kena tambah banyak lagi ilmu kak ☺

      Delete