BAH KUNING KELANTAN 2014 - Tips Hadapi Banjir

Unknown 0 Comments


بسم الله الرحمن الرحيم dan السلام عليكم


Penghujung tahun 2016 dah kita. Seminggu lagi dah start cuti sekolah dah. Sinonim dengan hujung tahun, kebanyakan negeri khususnya di Pantai Timur akan menghadapi musim tengkujuh.

Teringat balik 2 tahun lepas. Peristiwa besar yang melanda negara iaitu BAH KUNING KELANTAN 2014 yang dikatakan  antara yang terburuk dalam sejarah negara.

Dulu ingat lagi orang-orang tua pernah cerita pasal bah merah di Kelantan. Kali ni, dilanda pula bah kuning yang seakan-akan tsunami.

Dari Sinar Harian


Ya saya waktu tu masih lagi berada di Kelantan. Masih pjj dengan suami. 25 Disember 2014 sepatutnya menaiki bas ke Alor Star malam tu, tapi tak jadi sebab jalan Grik tutup. Ingat tak kes lori ayam jatuh masuk gaung tu? Sebab tu la kenderaan tak dibenarkan melalui jalan tu.

Masa tu pulak, Abah dan Ma (Alfatihah) sedang menunaikan Umrah di Tanah Suci. So saya tinggal dirumah sorang, tapi Alhamdulillah kiri kanan ada rumah nenek dan pakcik makcik.

Dan Alhamdulillah juga tempat kami tak dinaiki air. Cuma nak ke tempat kerja, saya terpaksa ambil jalan jauh sebab jalan yang biasa dilalui tu,air dah naik, tak boleh nak harung dah.


TIPS HADAPI BANJIR

Walau tak terlibat dengan pindah ke pusat pemindahan banjir, kami juga merasai sendiri keadaan dan suasana banjir tu. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Kasihan melihat keadaan mangsa-mangsa banjir yang terpaksa menghadapi keadaan ini.

Namun saya belajar banyak perkara dari musibah ini. Yang penting, kena sediakan payung sebelum hujan. Apabila dah memasuki fasa tengkujuh, harus siap sedia dengan pelbagai perkara penting.

Antara yang boleh saya kongsikan melalui pengalaman banjir waktu tu;


i. Sediakan ALATAN KECEMASAN
Bila dah tahu kawasan rumah kita diami biasa dinaiki air, sediakan bot kecil sebagai langkah persediaan untuk kegunaan waktu kecemasan.

ii. Sediakan STOK MAKANAN secukupnya
Simpan makanan-makanan kering seperti biskut atau makanan tahan lama seperti sardin atau ikan bilis/ikan kering.

iii. Sediakan LILIN 
Kami bergelap beberapa malam disebabkan putusnya bekalan elektrik. Pernah pusing banyak kedai nak cari lilin tapi tak ada stok. Malam tak boleh buat apa.Tidur awal sebab nak jimat lilin yang ada.

iv. Simpan UBAT-UBATAN 
Stok ubat, supplements dan minyak angin. Kena simpan dirumah. Ada yang menghidap selsema, lelah atau cirit birit dan penyakit-penyakit lain semasa banjir. Yang ada bayi atau anak-anak kecil, kena sentiasa bersedia. Sekarang ni dah jadi Pengedar SHAKLEE, jadi kena ada kit kecemasan atau First Aid Shaklee kat rumah.

v. CAS HANDPHONE apabila ada elektrik
Pernah terputus hubungan komunikasi dengan adik-beradik saudara mara yang berada diluar negeri sebab handset mati tak ada bateri. Adik-beradik yang berada jauh mesti risau nak tahu perkembangan. Nak kita selamat. Yang mana pakai prepaid kadang terputus sebab dah habis kredit.

vi. JANGAN VIRAL sesuka hati
Pernah dapat mesej KELANTAN DIISYTIHAR DARURAT! Please jangan viral berita yang tak sahih. Benda tu akan mengusutkan lagi keadaan. Kebetulan masa dapat mesej tu, Abah call dari Mekah, terus bagitahu kat dia kena darurat. Menambahkan lagi kebimbangan.

vii. Simpan NOMBOR-NOMBOR KECEMASAN
Dapatkan nombor-nombor telefon kecemasan seperti JPAM, PUSAT KAWALAN OPERASI BANJIR dan lain-lain.

iix. Simpan DOKUMEN-DOKUMEN dengan selamat
Pastikan dokumen penting anda disimpan di tempat yang lebih tinggi bagi mengelak dari terkena air.

ix. Alert dengan ARAHAN
Kalau ada arahan kena pindah, bersedia untuk pindah ke tempat yang lebih selamat.



Rasanya itu sahaja yang terlintas dalam kepala untuk dikongsikan kat sini. Siapa yang ada nak tambah tips hadapi banjir, boleh la share sekali.

Kalau ikutkan, banyak lagi la kisah-kisah kami melalui peristiwa yang tak diduga ini. Tak apa lah. Kita simpan buat kenangan dan iktibar 😊.

Ini antara gambar yang sempat di ambil dengan handset nokia. Yang ni keadaan selepas banjir di Tumpat. Gambar lain dalam handset yang dah rosak. Tak dapat nak share.



Selepas banjir di Area Tumpat


Apapun, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Banyak kenangan pahit manis dari pengalaman ini.  Semoga Allah sentiasa pelihara kita dari bencana.

Didoakan semuanya dalam keadaan baik dan selamat. 

0 Comments: